Pro školy

Objednávání programů:

Na všechny animační programy je nutné se objednat alespoň týden předem.
Součástí vstupenky na program je po jeho skončení možnost samostatné prohlídky výstavy, ke které se daný program váže. Budete-li chtít tuto možnost využít, informujte nás prosím předem.

Minimální počet účastníků programu: 6, maximální počet účastníků: 25 (více po domluvě).

Kontakt pro objednání: atelier@gocarovagalerie.cz nebo na tel. čísle 724 130 225.

Bezbariérové programy jsou označené ikonkou 

 
Cena programu:

50 Kč/žák (pedagogický doprovod zdarma)

Roční vstupenka pro školy: 3000 Kč
Obsahuje neomezený vstup na všechny výstavy v průběhu kalendářního roku a průkaz na 10 doprovodných edukačních programů. Další průkaz na 10 doprovodných programů lze dokoupit v průběhu roku k již zakoupené vstupence za zvýhodněnou cenu 2500 Kč.


▶ Gočárova galerie v Automatických mlýnech

web_dsf3135

 

Animační programy ke stálé expozici TRANSMISE

Umění naslouchat aneb Cesta člověka

Kdo jsou lidé na obrazech a co vypovídají jejich gesta a výrazy v tváři? Ve stálé expozici Transmise se prostřednictvím sousoší L. Seefried Matějkové vydáme na imaginární cestu časem. Prozkoumáme, jak výtvarná díla zrcadlí svou dobu,
historické události i nás samotné. Navážeme rozhovory s postavami z děl K. Lhotáka., J. Čapka nebo K. Válové a vlastní kresbou je umístíme do nového kontextu.

Klíčová slova: člověk, společnost, civilismus, sociální umění, existenciální umění, dobový kontext

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ, VŠ

Časová dotace: 75-90 minut

Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální.

Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a společnost

Mezioborové vazby: dějepis, občanská výchova

 
Ticho promlouvá aneb Cesta přírody

Prostorem, který nám odjakživa nabízí místo k odpočinku, inspiraci či meditaci,  je příroda. Pojďme se vydat na procházku krajinami z obrazů: zaposloucháme se do zvuků přírody a odpočineme si mezi zelenými tóny malovaných lesů. Poznáme,
jak se v průběhu století měnila krajina na obrazech od konkrétní k abstraktní, od akademické po stylizovanou. Formy stylizace aplikujeme i ve vlastní tvorbě krajiny koláží z papíru.

Klíčová slova: krajinomalba, akademismus, avantgarda, vnitřní pojetí krajinomalby, psychohygiena, relaxace, prostorové plány, stylizace, perspektiva

Cílová skupina: 1. stupeň ZŠ, 2. stupeň ZŠ, SŠ

Časová dotace: 60-75 minut                                  

Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální

Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a příroda

Mezioborové vazby: přírodověda, vlastivěda



Animační programy k výstavě Mucha dnes
do 6. 10. 2024

▸ Na vlně secese

Návštěvou výstavy Alfonse Muchy vkročíme do světa plného éterických žen a barevných rostlin, prodchnutého fantazií a tajemnem. Dialogem společně odhalíme typické prvky, náměty a způsob práce tohoto umělce světového významu, budeme obdivovat splývající šaty, květinové čelenky i originální dekory.

Přímo v expozici si vyzkoušíme pečlivou, a přitom hravou ornamentální “kresbu” pomocí kladení textilních vláken na papír. Jejich obtažením fixem nám vznikne plošný, stylizovaný motiv, třeba právě typických rozevlátých vlasů, který doplní tvář některé ze zobrazených žen. Nebo nám pod rukama rozkvete jedinečná secesní květina?

Cílová skupina: MŠ, 1. stupeň ZŠ

Časová dotace: 60min

Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní.

Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a příroda.

Mezioborové vazby: prvouka.

-

Mucha a reklama dnes

Reklamní plakáty Alfonse Muchy patří k nejznámějším částem jeho tvorby. Pozorováním a diskuzí se zaměříme na jejich výraznou vizuální atraktivitu – propagovaný produkt jako by byl vedlejší. Jaká by byla úspěšnost takového přístupu dnes? Zamyslíme se, jaké jsou běžné reklamní strategie a problematické prvky (genderová stereotypizace, sexismus). Co by reklama naopak měla splňovat?

Ve skupinkách si žáci zkusí navrhnout scénář “ideální” reklamy zvoleného produktu tak, aby odpovídala stanoveným kritériím. V případě zájmu individuálně zpracují návrh reklamního plakátu formou kresby a koláže.

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ

Časová dotace: 75-90 min

Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální.

Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a společnost.

Mezioborové vazby: dějepis, občanská výchova, český jazyk.



Komentovaná prohlídka výstavy

Čím je tvorba secesního autora Alfonse Muchy typická a jedinečná? Co jej proslavilo a jak k nám jeho díla promlouvají dnes? Na tyto i další otázky si odpovíme při prohlídce výběru z Muchovy plakátové, kreslířské i malířské činnosti. Zajímavý kontext a prostor k vzájemnému dialogu děl nám poskytnou i obrazy a objekty současných umělců.

Časová dotace: 60 min

Cílová skupina: ZŠ, SŠ, VŠ


Stálé programy

Od zrnka k umění / komentovaná prohlídka budovy Gočárovy galerie pro školní skupiny

Není tomu tak dávno, co se budova Gočárovy galerie otřásala provozem mlýnských strojů, hlubinná sila ukrývala tuny obilných zrn a čerstvě namletá mouka zásobovala nejednu pekárnu. Během interaktivní prohlídky projdeme zrekonstruované prostory Gočárovy galerie v budově bývalých Automatických mlýnů a seznámíme se s jejich příběhem, který začal před více než 100 lety. Podíváme se, jak se mlýnice a silo proměnily do své dnešní výstavní podoby. Za příznivého počasí se pokocháme pohledem na Pardubice i areál Automatických mlýnů ze střešní terasy. Povídat si budeme i o Josefu Gočárovi a jeho vybrané stavby si návštěvníci pomocí razítek zachytí na vlastní časovou osu.

V ceně programu není návštěva a prohlídka probíhajících výstav.

Klíčová slova: Josef Gočár, Automatické mlýny, mlýnské relikty, Gočárova galerie

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ, ZUŠ, VŠ

Časová dotace: 60-75 minut

Mezioborové vazby: dějepis, architektura

-

img_0776



▶ Gočárova galerie v Domě U Jonáše

 

Animační programy k výstavě Rabbit hole (do 30. 6. 2024)

RABBIT HOLE je výstavní cyklus prezentující nejrůznější formy digitálního umění a umělecké tendence s ním spojené (digitální instalace, site-specific, videoart atd.). Rabbit Hole, králičí nora, kterou hrdinka slavného příběhu Lewise Carrolla sestupuje do magického světa divů a zázraků, je metaforou vstupu do stále se rozrůstajícího univerza současného umění, jehož drtivá část zůstává běžnému návštěvníkovi galerií doposud skryta. 

Z důvodu velikosti výstavních prostor Rabbit hole je možné navštívit jednotlivé programy pouze v maximálním počtu 15 žáků. V případě většího počtu žáků probíhá kombinace obou nabízených programů: program k výstavě se odehrává v expozici, program Říše za obrazovkou probíhá v ateliéru. Více informací rádi podáme telefonicky nebo prostřednictvím e-mailu.

TEREZA SEVEROVÁ / PŘEČÍST ŘEKU POZPÁTKU

20. 3.–20. 10. 2024

▸ GLITCH ART – UMĚNÍ CHYBY

Chybovat je lidské a chybovat je umělecké. Zatímco ve škole za chyby dostáváme horší známky, ve světě umění jsou chyby, experiment a náhoda nutností. Jak jinak by umělec mohl získat zcela nový pohled na svět než skrze hromadu pokusů
a omylů? Fyzický obraz přeneseme do digitálního prostředí a vyzkoušíme si chyby typické pro tzv. glitch art (jedná se o formu umění využívající digitálního poškození díla k estetickým účelům). Možná se z chyb nejen poučíme, ale začneme je ve svém životě i vítat.

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ, VŠ

Časová dotace: 60-75 min                                        

Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, občanská,  sociální a personální, k učení

Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a společnost,  Informační a komunikační technologie

Mezioborové vazby: občanská výchova, informatika


Animační programy k výstavě JIŘÍ TOMAN: SNĚNÍ S OTEVŘENÝMA OČIMA (do 5. 1. 2025)

▸ Jen pro ten všední den

Výstavou Snění s otevřenýma očima vstoupíme do hravého světa pardubického rodáka Jiřího Tomana. Nahlédneme do improvizovaného fotografického ateliéru, prohlédneme si pomůcky, které bývaly pro focení a vyvolávání fotek nezbytné. Odvážní mohou (ne)vidět tmu temné komory. Dramatizací zažijeme a „zmrazíme“ napínavý okamžik ze života obyvatel Pardubic. Na závěr si vyzkoušíme malovat světlem. Vznikne nám abstraktní obraz, napínavá scéna, nebo snad jedinečný portrét celé třídy? Pozor, vyletí ptáček!

Klíčová slova: fotografie, temná komora, negativ, všímavost, malování světlem.

Cílová skupina: MŠ, 1. stupeň ZŠ

Časová dotace: 60-75 minut                                  

Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, činnostní a občanské, pracovní.

Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, Člověk a svět práce

Mezioborové vazby: přírodověda, vlastivěda, výtvarná výchova.



▸ Mezi světlem a tmou

Co znamenají ve fotografii pojmy kontrast, rytmus, asymetrie? Vysvětlíme si je mezi fotografiemi Jiřího Tomana a v improvizovaném fotoateliéru.  Společným pozorováním a diskusí odkryjeme, jaké jsou možnosti i specifika analogových a černobílých fotografií. Vyzkoušíme si jeden z hravých přístupů, který Toman používal při tvorbě novoročních přání. Pomocí snímání tzv. „na dlouhý čas“ zachytíme pohyb, psaní, možná i tanec se světlem. Výstupem budou digitální fotografie podle vlastních nápadů žáků.

Klíčová slova: Jiří Toman, fotografie, temná komora, vývojka, ustalovač, malování světlem.

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ

Časová dotace: 75-90 minut

Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, činnostní a občanské, pracovní.

Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, Člověk a svět práce

Mezioborové vazby: dějepis, chemie, výtvarná výchova, digitální kompetence.



Animační programy k výstavě FULL OF TEXTILE (do 5. 1. 2025)

 Křižovatky vláken

Z čeho je oblečení, které máme na sobě? Kde se vezme nitka a jak se z ní stane kousek látky? Odpovědi budeme hledat nejen na vlastním tričku, ale i ve výstavě Full of Textile. Zrakem či hmatem budeme poznávat přírodní nebo syntetická vlákna, vzorkovníky látek, materiály hrubé i hebké. Pohybovou aktivitou se utkáme s technikou tkaní a vytvoříme si tkaný vzorek látky.

Klíčová slova: textil, látka, vlákno, tkaní, pletení.

Cílová skupina: MŠ, 1. stupeň ZŠ

Časová dotace: 60-75 minut                                  

Klíčové kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, činnostní a občanské, pracovní.

Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, Člověk a svět práce.

Mezioborové vazby: přírodověda, vlastivěda, pracovní činnosti, matematika/matematická pregramotnost.

 

▸ Zažít textil

Výstava Full of Textile mapuje pestré možnosti textilu od tradičních řemeslných technik až po současné trendy v textilním designérství. Budeme diskutovat o aktuálních otázkách udržitelnosti v odvětví textilního průmyslu a módy, vysvětlíme si principy zpracování vláken a prakticky si vyzkoušíme techniku plstění.

Klíčová slova: textil, materiál, vlákna, fast fashion, udržitelnost, plstění vlny.

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ

Časová dotace: 75-90 min

Klíčové kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, činnostní a občanské, pracovní.

Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, Člověk a svět práce.

Mezioborové vazby: dějepis, přírodopis, občanská nauka/společenské vědy, pracovní činnosti.

 -

Stálé programy

▸ O Jonášovi a velrybě

Reliéf s námětem Jonáše a velryby tvoří součást štukové výzdoby jedné z budov Gočárovy galerie, Domu U Jonáše. Kdo Jonáš byl a jak se přihodilo, že se ocitl až ve velrybím břiše? S tímto biblickým příběhem se nejmladší návštěvníci galerie
seznámí prostřednictvím dialogu, vyprávění, výtvarné aktivity a dramatizace.

Cílová skupina: MŠ, 1. stupeň ZŠ

Časová dotace: 60-75 min                                        

Klíčová slova: Jonáš a velryba, bůh, příběh, mořský svět, dramatizace

Rozvíjené kompetence: k řešení problémů, komunikativní, sociální – personální kompetence

Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět, Umění a kultura

Mezioborové vazby: prvouka

 img_1314