Pro školy
Objednávání programů:
Na všechny animační programy je nutné se objednat alespoň týden předem.
Součástí vstupenky na program je po jeho skončení možnost samostatné prohlídky výstavy, ke které se daný program váže. Budete-li chtít tuto možnost využít, informujte nás prosím předem.
Minimální počet účastníků programu: 6, maximální počet účastníků: 25 (více po domluvě).
Kontakt pro objednání: atelier@gocarovagalerie.cz nebo na tel. čísle 724 130 225.
Bezbariérové programy jsou označené ikonkou ♿
Cena programu:
50 Kč/žák (pedagogický doprovod zdarma)
Roční vstupenka pro školy: 3000 Kč
Obsahuje neomezený vstup na všechny výstavy v průběhu kalendářního roku a průkaz na 10 doprovodných edukačních programů. Další průkaz na 10 doprovodných programů lze dokoupit v průběhu roku k již zakoupené vstupence za zvýhodněnou cenu 2500 Kč.
▶ Gočárova galerie v Automatických mlýnech
Animační programy ke stálé expozici TRANSMISE
▸Umění naslouchat aneb Cesta člověka
Kdo jsou lidé na obrazech a co vypovídají jejich gesta a výrazy v tváři? Ve stálé expozici Transmise se prostřednictvím sousoší L. Seefried Matějkové vydáme na imaginární cestu časem. Prozkoumáme, jak výtvarná díla zrcadlí svou dobu,
historické události i nás samotné. Navážeme rozhovory s postavami z děl K. Lhotáka., J. Čapka nebo K. Válové a vlastní kresbou je umístíme do nového kontextu.
Klíčová slova: člověk, společnost, civilismus, sociální umění, existenciální umění, dobový kontext
Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ, VŠ
Časová dotace: 75 až 90 minut
Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a společnost
Mezioborové vazby: dějepis, občanská výchova
♿
▸Ticho promlouvá aneb Cesta přírody
Prostorem, který nám odjakživa nabízí místo k odpočinku, inspiraci či meditaci, je příroda. Pojďme se vydat na procházku krajinami z obrazů: zaposloucháme se do zvuků přírody a odpočineme si mezi zelenými tóny malovaných lesů. Poznáme,
jak se v průběhu století měnila krajina na obrazech od konkrétní k abstraktní, od akademické po stylizovanou. Formy stylizace aplikujeme i ve vlastní tvorbě krajiny koláží z papíru.
Klíčová slova: krajinomalba, akademismus, avantgarda, vnitřní pojetí krajinomalby, psychohygiena, relaxace, prostorové plány, stylizace, perspektiva
Cílová skupina: 1. stupeň ZŠ, 2. stupeň ZŠ, SŠ
Časová dotace: 60 až 75 minut
Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální
Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a příroda
Mezioborové vazby: přírodověda, vlastivěda
♿
-
-
Animační programy k výstavě POSTPRIZMA
20. 4.–14. 7. 2024
▸ Hrdinové umění
Vydáme se na dobrodružnou výpravu do výstavy současného umění nazvanou Postprizma. Budeme se dívat, povídat, prozkoumávat a objevovat myšlenky umělců, jejich přístupy i techniky. Vyzbrojeni tuhými temperovými barvami, s otevřenou myslí a statečným srdcem kreativně přistoupíme k vlastní tvorbě.
Cílová skupina: 1. stupeň ZŠ
Časová dotace: 60-75 min
Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, občanská, sociální a personální
Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a společnost
Mezioborové vazby: vlastivěda
♿
▸Odraz přítomnosti
Před vybranými díly umělců střední Evropy staneme jako před zrcadlem, které nám připomíná stopy minulosti a klade otázky o budoucnosti. Malby, sochy, kresby, instalace a fotografie nás zvou k rozhovorům i vlastní malířské tvorbě reagující na aktuální témata.
Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ, VŠ
Časová dotace: 75-90 min
Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, občanská, sociální a personální
Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a společnost
Mezioborové vazby: zeměpis
♿
Stálé programy
▸Od zrnka k umění / interaktivní prohlídka budovy Gočárovy galerie pro školní skupiny
Není tomu tak dávno, co se budova Gočárovy galerie otřásala provozem mlýnských strojů, hlubinná sila ukrývala tuny obilných zrn a čerstvě namletá mouka zásobovala nejednu pekárnu. Během interaktivní prohlídky projdeme zrekonstruované prostory Gočárovy galerie v budově bývalých Automatických mlýnů a seznámíme se s jejich příběhem, který začal před více než 100 lety. Podíváme se, jak se mlýnice a silo proměnily do své dnešní výstavní podoby. Za příznivého počasí se pokocháme pohledem na Pardubice i areál Automatických mlýnů ze střešní terasy. Povídat si budeme i o Josefu Gočárovi a jeho vybrané stavby si návštěvníci pomocí razítek zachytí na vlastní časovou osu.
V ceně programu není návštěva a prohlídka probíhajících výstav.
Klíčová slova: Josef Gočár, Automatické mlýny, mlý
nské relikty, Gočárova galerie
Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ, ZUŠ, VŠ
Časová dotace: 50 až 60 minut
Mezioborové vazby: dějepis, architektura
♿
-
▶ Gočárova galerie v Domě U Jonáše
Animační programy k výstavě DANA BARTONÍČKOVÁ A MARTIN ŽÁK: WAXED
20. 3.–9. 6. 2024
▸ Krása žen
Žena v díle sochařky Dany Bartoníčkové je tajemná, hluboká, s dlouhými vlasy a ozdobená vzory. Zamyslíme se, jaké ženy potkáváme ve svém životě my. Co mají společného, co je dělá krásné? Pohrajeme si s modelovací hmotou a otiskováním
vytvoříme dekorativní vzor pro ženu, kterou máme rádi.
Cílová skupina: MŠ, 1. stupeň ZŠ
Časová dotace: 60-75 min
Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, občanská, sociální a personální
Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět
Mezioborové vazby: prvouka
▸Dobrý den, socho
Sochařská dvojice Bartoníčková-Žák ve svých dílech zkoumá téma člověka. Jejich sochy jako by spolu rozmlouvaly. Jsou plné kontrastů, a přesto si rozumí. Tyto rozhovory rozvineme vlastním dialogem a inspirujeme se k tvorbě objektu z různých
druhů papíru. Budeme zkoumat vlastnosti papíru jako materiálu, možnosti jeho využití při tvorbě trojrozměrných děl.
Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ
Časová dotace: 75-90 min
Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, občanská, sociální a personální
Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a společnost
Mezioborové vazby: dějepis, občanská výchova, český jazyk
Animační programy k výstavě NOVÝ POKUS O MAXIMÁLNÍ PŘIBLÍŽENÍ KE 3171 O 96 | INTERPRETACE (FENOMÉNU) ZÁTIŠÍ
20. 3.–9. 6. 2024
▸ Nenápadní hosté
Z obrazu jako bychom cítili vůni, na jazyku chutě, oči jsou unášeny barvami a vše vypadá tak věrně, jako živé. Ale život a pohyb obrazu chybí. Nebo snad ne? Podívejme se pozorněji! Staneme se pozorovateli a pátrači, abychom ve zdánlivě jasné malbě zátiší objevili poněkud nečekanou inspiraci z říše hmyzu. Na ni navážeme vlastní tvorbou, kde využijeme různé typy papíru a kresebných prostředků.
Cílová skupina: MŠ, 1. stupeň ZŠ
Časová dotace: 60-75 min
Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, občanská, sociální a personální
Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a příroda
Mezioborové vazby: prvouka
▸ Proměny prostřeného stolu
Zátiší – trpělivé kompozice předmětů. Nehýbou se, jsou barevné, odráží nebo pohlcují světlo, vrhají stíny. Dobře slouží k poznávání základů kresby a malby. I my si zátiší vytvoříme, kresbou načrtneme a vyzkoušíme možnosti jeho obměny prostřednictvím dalších výtvarných pomůcek.
Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ a VŠ
Časová dotace: 75-90 min
Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální
Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět
Mezioborové vazby: matematika-geometrie
Animační programy k výstavě Rabbit hole (do 30. 6. 2024)
RABBIT HOLE je výstavní cyklus prezentující nejrůznější formy digitálního umění a umělecké tendence s ním spojené (digitální instalace, site-specific, videoart atd.). Rabbit Hole, králičí nora, kterou hrdinka slavného příběhu Lewise Carrolla sestupuje do magického světa divů a zázraků, je metaforou vstupu do stále se rozrůstajícího univerza současného umění, jehož drtivá část zůstává běžnému návštěvníkovi galerií doposud skryta.
Z důvodu velikosti výstavních prostor Rabbit hole je možné navštívit jednotlivé programy pouze v maximálním počtu 15 žáků. V případě většího počtu žáků probíhá kombinace obou nabízených programů: program k výstavě se odehrává v expozici, program Říše za obrazovkou probíhá v ateliéru. Více informací rádi podáme telefonicky nebo prostřednictvím e-mailu.
TEREZA SEVEROVÁ / PŘEČÍST ŘEKU POZPÁTKU
20. 3.–9. 6. 2024
▸ GLITCH ART – UMĚNÍ CHYBY
Chybovat je lidské a chybovat je umělecké. Zatímco ve škole za chyby dostáváme horší známky, ve světě umění jsou chyby, experiment a náhoda nutností. Jak jinak by umělec mohl získat zcela nový pohled na svět než skrze hromadu pokusů
a omylů? Fyzický obraz přeneseme do digitálního prostředí a vyzkoušíme si chyby typické pro tzv. glitch art (jedná se o formu umění využívající digitálního poškození díla k estetickým účelům). Možná se z chyb nejen poučíme, ale začneme je ve svém životě i vítat.
Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ, VŠ
Časová dotace: 60-75 min
Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, občanská, sociální a personální, k učení
Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a společnost, Informační a komunikační technologie
Mezioborové vazby: občanská výchova, informatika
▸ Říše za obrazovkou
Znáte knihu Alenka v říši divů? Právě ta byla inspirací pro cyklus výstav Rabbit hole, který reflektuje témata digitalizace. Je pro nás ještě digitální prostředí pomyslnou říší divů, nebo už zcela srostlo s naší realitou? V programu si vyzkoušíme řešit situace a problémy, kterým musela postava Alenky čelit. Vytvoříme tak zcela novou adaptaci původního příběhu. Díky využití knižní předlohy a tvorby příběhu je vhodné navázat na program i v hodinách českého a anglického jazyka.
Klíčová slova: Alenka v říši divů, komunikace, fantazie
Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ, VŠ
Časová dotace: 90 minut
Rozvíjené kompetence: k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální
Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět
-
Stálé programy
▸ O Jonášovi a velrybě
Reliéf s námětem Jonáše a velryby tvoří součást štukové výzdoby jedné z budov Gočárovy galerie, Domu U Jonáše. Kdo Jonáš byl a jak se přihodilo, že se ocitl až ve velrybím břiše? S tímto biblickým příběhem se nejmladší návštěvníci galerie
seznámí prostřednictvím dialogu, vyprávění, výtvarné aktivity a dramatizace.
Cílová skupina: MŠ, 1. stupeň ZŠ
Časová dotace: 60-75 min
Klíčová slova: Jonáš a velryba, bůh, příběh, mořský svět, dramatizace
Rozvíjené kompetence: k řešení problémů, komunikativní, sociální – personální kompetence
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět, Umění a kultura
Mezioborové vazby: prvouka